Duimbasis / hand

Artrose wordt in de volksmond gewrichtsslijtage genoemd. Hierbij wordt uw kraakbeen dunner en kan een beweging van het gewricht, of druk op het gewricht pijnklachten opleveren. Soms verandert het uiterlijk van uw hand, doordat er verdikkingen rond de gewrichtjes ontstaan (osteofyten/ noduli) en soms wordt het gewricht rood en dik (ontstekingsreactie/artritis reactie van het gewrichtskapsel). De meest voorkomende plek is de duimbasis (CMC I gewricht), dit is net tussen de pols en de duim in. Hierdoor kunt u pijn en meer moeite ervaren bij handelingen als wringen, potjes of flessen openen en snijden. Andere plekken waar artrose vaak voorkomt zijn de eindkootjes (DIP gewricht) en de middenkootjes (PIP gewricht). Indien U pijnklachten ervaart tijden het wringen, het openen van potjes of tijdens het snijden van uw groente zou het kunnen zijn dat U een beginnende duimbasis artrose heeft. Vooral als het gebied tussen de pols en de duim wat dikker en gevoeliger is.

Wat kunnen wij u bieden met handtherapie?

Wij kijken hoe u de handen/ duimen gebruikt in het dagelijks leven en hoe de stand van uw duim en pols is. We testen de beweeglijkheid en de kracht van de duim, en afhankelijk hiervan gaan we oefeningen met u doen. Kan u dingen op een andere manier doen of is er een hulpmiddel waardoor het u minder pijn of moeite kost?

We kijken op welke manieren we u kunnen helpen om de pijn te verminderen:

Of er een brace is die voor u geschikt is om de pijnklacht te verminderen. Wij maken de brace zelf van thermoplastisch materiaal of neopreen. De handtherapie kan uw artrose niet weghalen, maar wel de pijnklachten verminderen en het slijtageproces remmen.

Meer informatie of een afspraak maken?

OOutline hand vol - handenfysio

Laat dan uw gegevens achter en wij nemen op werkdagen binnen 24 uur contact met u op!

Van Berckelstraat 32

Hugo de Grootlaan 20